erdosipetermate.hu

  • A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése

Tehetséges szülő, pedagógus, kortárscsoport

E-mail Nyomtatás PDF
Új programban vettünk részt a tehetségek kreatív támogatásáért

Tehetségekre minden társadalomban szükség van, akár felismerik ezt, akár nem. Hozzájuk fordulunk akkor, ha olyan kihívások jelentkeznek életünkben, melyeket önállóan, egyedül nem vagyunk képesek megoldani. Ha hozzájuk szeretnénk fordulni holnap is, egyrészről az szükséges, hogy legyenek holnap is tehetségeink, másrészről pedig olyanok legyenek, hogy akarjanak segíteni a hozzájuk fordulókon tértől és időtől függetlenül.

Ez nem egyszerű társadalmi feladat, és sokszor el is sikkad a zűrzavaros, érzelmi és anyagi problémákkal terhelt hétköznapokban. Elmegyünk sokszor olyan lehetőségek mellett, melyek karnyújtásnyira vannak tőlünk, pedig velük hatékonyabban segíthetnénk elő gyermekeink, tanulóink fejlődését, a jövőre való felkészülését. A mai szülők és pedagógusok többségének nem volt beleszólása abba, hogy korábban ki, mit és hogyan oktathasson, tehetségeinket hogyan teljesítsük ki. Ennek katasztrofális hatásait ma a saját bőrünkön, a saját környezetünkön érezzük.

Oktatási alapfeladatnak tekintjük, hogy a minden gyermekben megbúvó tehetségeket előcsalogassuk, féltő gondoskodással nevelgessük, kiteljesedésében segítsünk. De mit lehet tenni akkor, ha a hivatalos oktatáspolitika a sokféle tehetségből csak néhány fejlődését ismeri el és ismeri fel? Alternatív utakra kényszerülünk, ha a tanulók fejlődését maximálisan szem előtt tartjuk, mert nem engedjük meg, hogy belesimuljanak a kényelmes "én ezt nem fogom megérteni soha" lustaságba, nem engedhetjük meg, hogy tehetségeik parlagon heverve elkallódjanak.

Mi szülők és pedagógusok mindannyian tapasztaltuk már, hogy gyermekeink különböző formában tehetségesek, de nem mindig jön ez elő belőlük. Ez néha természetes, életkori sajátosság, de a folyamatosan képességei alatt teljesítő diák segítségre szorul. Problémáit nem mindig képes a megfelelő hatékonysággal kommunikálni.

Ma még kevesen vannak azok, akik már megtanulták, hogy hogyan ismerjék fel a tehetségeket, milyen tehetségtípusok léteznek, és hogyan beszéljünk problémáikról a szülővel szóban, vagy elektronikusan, a diákok személyes adataihoz való jogaikat teljes mértékben tiszteletben tartva, akár a világ másik végére is - ha a szülő éppen ott van vagy ott rekedt és a probléma nem tűr halasztást.

Ezt a célkitűzést támogatja ma a Magyar Géniusz Programiroda, mely a tehetségek explicit és implicit támogatására az Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete, mint Tehetségpont koordinálásával és a Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség együttműködésével az alábbi témájú programot hirdette meg szülők és pedagógusok számára 2010. június 26-án délután és 2010. június 28-án egész nap:

1. Elektronikus aláírás program
  • Program időtartama: 1 x 3 óra (1 óra = 45 perc)
  • Program tematikája:
    • Elektronikus kommunikáció, elektronikus hitelesség, bizalmas elektronikus „beszélgetés” a tanárral emailben
  • A program helyszíne: Bleyer Jakab Német Nemzetiségi Általános Iskola, Informatikai szaktanterem
  • A progam létszáma: 4 fő
  • A program díja: résztvevők számára térítésmentes, az iskola igazgatójának köszönhetően.
2. Tehetséges szülő, pedagógus program
  • Program időtartama: 10 óra, 2 x 5 óra (1 óra = 45 perc)
  • Program tematikája:
    • Tehetséges egyén és környezete, a problémák felismerése (TÁMOP R.61)
    • A problémák megoldásához szükséges pszichológiai, pedagógiai, módszertani ismeretek szülők és pedagógusok számára (TÁMOP R.61)
  • A program helyszíne:
    • József Attila Művelődési Központ, Budaörs, Szabadság út 26.
  • A progam létszáma: 15 fő
  • A program díja: a résztvevők számára a program térítésmentes! (TÁMOP 3.4.4 A/08/1 2009 001, R61)

Tovább információk a Géniusz képzésekről a "Kérdezz-Felelek a Géniusz képzésekről" web-oldalain, valamint a Képzési Programban találhatók.

A képzés tapasztalatairól annyit, hogy azok, akik eljöttek az elektronikus aláírás képzésre, rácsodálkoztak arra, hogy így is lehet ezt csinálni? És estére mindenki elkészítette élete első digitális aláírását (azért volt olyan résztvevő is, aki a sokadikat készítette már el). A tempó feszített volt, hiszen 3 óra alatt annyi tudást kellett átadni, amennyivel akár otthon is boldolgulhatnak a résztvevők, ez kifárasztott bennünket a végére, de jó hangulatban és komoly dolgokról tanulva gyorsan eltelt ez a három óra.

A szombati egész napos képzés jellegét tekintve a tréning és az előadás között ingázott. Megismerkedtünk egymással, itt kiderült, hogy mennyire tudunk egymásra, a másikra figyelni. Azt is megtudtuk, hogy mik azok a tehetségjegyek, amelyekre oda lehet figyelnünk a saját és mások gyerekeinél egyaránt. Érdekes adat, hogy ma a gyerek 28 éves koráig tekinthető gyereknek, pedagógiai szempontból, erről más elképzeléseink voltak idáig. Köszönjük a képzés előadóinak, Dr,habil. Bodnár Gabriellának és Dr. Závoti Józsefné Julikának ezt a sokszínű tudást, amit átadtak nekünk ezen a - végül mégiscsak rövidnek tűnő - képzésen.